Winkelstyling

Deze week wil ik jullie iets vertellen over de wat commerciële kant van mijn werk. Iets te ver van je bed zul je wellicht denken, maar ook iets herkenbaars voor veel mensen. Ik wil het namelijk hebben over sfeer tijdens het winkelen. Ooit wel eens over nagedacht?

Een goede sfeer is belangrijk. Thuis kun je dit helemaal zelf aanpassen naar jouw persoonlijke wensen. Zodra je de deur uitstapt is dit iets lastiger.

Iedereen kent dat wel, zo’n gezellig en liefdevol huis van dat stel vrienden waar je zonder moeite geregeld avonden met elkaar kunt doorbrengen. Of dat hippe tentje in de stad, waar je het liefst elke zaterdag wel zou willen lunchen. Onbewust, maar ook bewust zijn we altijd op zoek naar plekken waar we ons goed op ons gemak voelen.

Ook tijdens het winkelen kom je dit tegen, ondanks dat je er dan wellicht minder op let omdat je met een praktisch doel de deur uit gaat, namelijk: het aanschaffen van bepaalde producten.
Het is daarom belangrijk dat ook deze locaties je aandacht trekken en zorgen voor een vertrouwd gevoel. Nu is het natuurlijk wel afhankelijk van het type winkel. Een supermarkt pakt dit anders aan dan een woonwinkel. Toch hebben ook zij maar een doel: de klant op zijn gemak stellen en zorgen dat er zoveel mogelijk producten verkocht worden.

Deze aantrekkingskracht heeft alles te maken met o.a. de indeling, kleurkeuze en inrichting van een winkel. Combineren en presenteren zijn daarbij belangrijke aanvullende steekwoorden. Uiteraard is het personeel hierbij ook van groot belang, maar zonder duidelijke presentatie en ontspannen sfeer ben je waarschijnlijk snel uitgekeken en ga je op zoek naar een winkel welke beter aansluit bij jouw wensen.

7-nya-interieurontwerp-little-smilemaker-shop-detail-stofjes

IN DE PRAKTIJK

De afgelopen periode ben ik in een aantal woonwinkels aan de slag gegaan met het uitwerken van een woonstyling advies, het bij elkaar zoeken van presentatiemateriaal en het maken van passende en sfeervolle combinaties. Daarbij rekening houdend welk type klant de winkel bezoekt (wat is de doelgroep en welk doel hebben zij voor ogen) en wat de winkel zelf uit wil stralen.

Een winkel uit het hoge segment richt je op een andere manier en met andere materialen en merken in dan een winkel voor het lage segment. De klanten moeten zich immers kunnen identificeren met wat er te zien en te koop is (en dus met de winkel zelf). Zo onderscheiden diverse locaties zich van elkaar en maken het niet alleen de consument makkelijker, maar ook persoonlijker.

Voor de winkel is het dus belangrijk dat zij klanten helpen te inspireren. Een inspirerende omgeving zorgt voor nieuwe ideeën en enthousiasme. En dat is nu net het moment wanneer wij eenvoudiger een knoop door weten te hakken en met een tevreden gevoel naar huis gaan.

Ik zou dus zeggen: Volg je gevoel en LET’S GO SHOPPING!

Nya Intereurontwerp winkelstyling Van der Goes Riverdale
Nya Intereurontwerp winkelstyling etalage Van der Goes